Nem minden kashmiri tea ingyenes

Vegre uton voltunk a Dachigam nemzeti park fele. Ez itt van a közelben, kb 20km-re, de mär a közeli hegy hozzätartozik. A belepeshez plusz papir szükseges, amit a nemzeti park kapujäban is elöallitanak, de minket egy közelebbi irodähoz iränyitottak reggel. Fogtunk egy riksät, az letett, megvärta mig a papirt kiällitjäk, mire megkaptuk a välaszt majd a kapuban kerjük, mär a parknäl. Igy riksäval toväbb. Egesz jo ärert felküzdötte magät velünk a völgybe ahol Dachigam elterül.

A falu vegen kökapu, es elkeritett zöldövezet, Dachigam nemzeti park. A bodenäl kis belepö megvältäsa, egy papir kitöltese nevvel es az utlevelszämmal, plusz ha nagyobb fenykepezö van nälunk azt is irjuk fel.  Ide ajänlott normälis kis digitälissal erkezni, mert a kicsi rendes kameräert nem kell fizetni csak a nagy dög canonomert :D Megerdeklödtük ajänlott e vezetöt fogadni, mert meselte itt az egyik boltos, ö anno mikor volt, összefutottak medvevel es a vadörnek häla nem lett nagyobb baj. Az egyik egesz nemzeti parkos kinezetü fazon (terepgatya, ,,kecsua,, turacipö, vadaszkabat) szerint neha jo ha van melletted valaki aki ismeri a helyet. Na mi naivan gondoltuk most indul a buli, kapunk egy menö vadört mellenk bottal, aztan irany a hegy. Hat nem ez sült ki belöle. Egy darabig aszfaltos uton gyalogoltunk, kesz dzsungel volt az erdö, majd elägazik az ut, annäl ket fegyveres ör sorompoval, bodeval, a masik kisuton meg leterünk egy kis bemutato haz fele. Itt minden most epül, gondozottak a häz melletti reszek, de meg nincs kesz. Egy kis köhäzhoz kanyarodunk, susnyäs, meg egy ketrec, es a fiatal ,,gondozo,, bekeni a kezet valami eleseggel majd betrappol a ketrecbe es cuppog. Hivogatja az 5 honapos örvösmedve kölköt a lakbol. Kicsi bemutato nekünk, ahogy eteti, majd mi törtenik ha nem kapja meg az ähitott finomsägot, dünög egy sort a bocs.

Toväbb seta, a vezetönk trappol elöl, telefonälgat, bot nelkül persze. Mi meg loholunk, megint ugy erezzük, ezt beneztük, ide nem kell vezetö, mert különben nyomja nekünk a tempot es fotozni sincs idönk. A következö ällomäs ,,ällatkorhäz,, neven futott. Elmeletileg egy-egy leserült peldäny. Pär nagy kifutoval rendelkezö elkeritett resz, ket kisebben leopärdok, a ket nagyobban egy-egy örvös medve. Meg sok indiai aki ezerrel szelfizi magät a räcs mögött levo ällattal. Ezt egy darab szep lukas räcs valasztottal el, meglep, hogy nem nyult ki vmelyik ällat …

Azutän vegetert az utunk, megint a kapunäl voltunk. Üldögeltünk meg egy darabig, talältunk egy egesz pofäs szalamandrat, es lattunk egy erdekesebb madarat ketszer elsuhanni. Az erdöbe, hegyre nem is lättunk utat elkanyarodni, fogalmam sincs miert ajänlgattäk a vezetöt. Vagyis sejtem megint a penzert, de ez max egy kis borravalo nem fix är. Nekem nagyon rossz hangulatu napom volt. Majd härom hete värtam ezt a nemzeti parkot, biztos csak annyi, hogy belepöt veszel aztän iräny neki az egesz napodat setälässal töltöd vagy ülsz valahol hätha jön valami, hät nem.

Ezutän melegben vissza a faluba, ott ettünk nemi tojast meg kenyeret (amikor kenyeret irok mindig a palacsinta szerü csapatirol van szo). Majd elindultunk a mäsik iränyba völgynek fel, jött is egy dzsippes, olcsoert felvisz minket a hegy felebe ahol meg vannak häzak. Jol hangzott. Persze utkozben ment a rekläm, ha megvär minket es vissza fuvar is akkor ennyi stb. A hegyen a szerpentin vegen kiszalltunk, felelmetesen szep,päräs kilätäs a Dal-tora, es a környek hegyeire vegre masik perspektiväbol. Hät a taxis nem tägit, menjünk vele mondja, es indul meg a hegynek meg böszen magyaräz. Na itt mär kezdett nälam betelni a pohär, vitattuk is, hogy most le kell ällitani mert ebböl plusz borravalo penzeket ker majd talälomra tölünk. Amint szovätettük, nem kerünk vezetest itt hagyhat minket. Ne aggodjunk, ez csak egy kis ,,trek,, es majd egy kis penz de ne aggodjunk. Nem tetszett a dolog. Ez megint az volt, összeszednek, nem tägitanak es meg nyomja is nekem a ,,gyere,gyere,, szöveget, idöm nincs gyönyörködni es fotozni. Amint lefotoztam nehany követ legaläbb igy elve a kögyüjtesi szenvedelyemnek, azonnal a keves angollal magyaräzott, ez a kö itt van mär 1000 eve stb. A hangulatom romlott, mär reggel eleg morgos voltam, hozzäjött a napi meleg, es az, hogy 2000meteren dobd ki a tüdödet mert ö annyival gyorsabban megy, es amugy is gyere mär mert nezd välyoghäz, nezd igy elnek itt fent.

Az elsö emberre en ügyet sem vetettem, akivel beszelt, de egesz idö alatt ugy nezett ki azt sem tudja hova megy, es mindenkitöl megerdeklödi az iränyt (ezt felfele kocsival is müvelte, minden utkeresztezödesben belötte magänak az iränyt). Igy haladtunk fel, mikor az egyik asszonnyal jobban leällt kerdezösködni, mi meg lekerültük, megint vitattuk mi legyen mert nem kerünk a vezeteseböl. Erre felordit, menjünk itt vendegül lätnak minket egy kashmiri teära. Mire huzom a szäm, meg, hogy ne, de ,,kashmir tee, kashmir tee,,

Beballagtunk, jol rakott valyoghaz, egy feleseg, vagy kettö..itt nem tudom a fiatal läny mi volt. Volt egy idösebb feleseg, a ferj, meg ket kisgyerek. A häzban rögtön belepve balra szoba fäval megrakva, meg lomokkal, egy letra a nyitott, szellözö padläsra, majd jobb oldalon konyha, es onnan egy kis szoba. Mindehol csak a valyogpadlo, vagy valami textil, pär pärna, üres az egesz. A mennyezeten nehol vezetekek hada, es pär villanykörte. Az ablakban 2 regi koffer, azon egy fekete-feher tv, mögötte vmi äramgenerätor lehetett, en magnonak neztem, de mäs häznäl is lättam es sztem az inkäbb az äramert felel ha elmegy. Es kb ennyi, en teljesen bevettem magam a sarokba, ne is lässanak. Kezdtem bepipulni a fazonra. Az etelt a fiatalabbik läny keszitette, mig a ferj nekiällt dohänyozni, a gyerekek minket bämultak a taxis meg neha hozzäjuk beszelt hinduiul, neha meg hozzänk az angoljäval. A kedvem akkor kezdett elmenni jobban mikor a fejfajas miatt kezdtem rosszul lätni, es csak a nyaggatäst kaptam eleg ,,agressziv,, formäban a taxistol. ,,madam, problem?why?,, kb ennyit tudott es ezt egyre hevesebben, dülledt szemekkel kerdezte. Benni csak legyengette hagyjon engem beken, probält ö beszelni, de felesleges volt, mert a taxis angolja eddig tartott. Kaptam olajat, amit kenhettem a haläntekomra meg a homlokomra ez elmeletileg enyhiti a fejfäjäst. Utänna megerkezett a csapati meg a tea, en nem ittam nem ettem, mivel nem kiväntam. Erre a taxis sokadszorra is nyaggat, de mar olyan fejjel es hangsullyal, hogy en nem birtam toväbb, felältam es egyszerüen kimentem, otthagytam…

Veszem a cipöm az ajtoban, robog utännam a taxis a szokäsos härom kerdesevel, en meg közöltem mär magyarul (mivel az angolt sem fogta fel), hagyjon beken. Benni utännam, es csak legyinti hagyjon engem beken, megyünk. A csaläd gondolom nem ertette, de az latszodott, hogy a taxis miatt keltem fel. Utänna meg meg jön utännunk, hogy de a taxi akkor ennyi, meg mi a baj madam, meg hogy ö meg innen levisz minket. Mondtam neki angolul, hogy menjen innen, nem kerünk semmit a toväbbiakban. Erre, hogy innen veszelyes gyalog lemenni, söt hogy gondoljuk mi, hogy ezt a szerpentint le akarjuk setälni. Nem ertett a szobol, ällt, telefonält, kettö telefon között dülledt szemekkel eleg vehemenseg nyaggatott. Es nem ertette. Nekem ez nagyon betett. Mig neha benni el van hülve, hogy elnek, meg vendeglätäs, azzal nem szämol, hogy az ilyen akciok lehuzässal vegzödnek es ez nem a csaläd fele megy, hanem a taxisnak. Arrol nem is beszelve, hogy mindezt a sajät nyelven rendezte, de ha en nemetül szolalok meg bennihez, rögtön ,,baj van madam?,,

Vegül ugy volt, ahogy gondoltam, meg a teaert is felszämolt. Igazäbol elöször visszautasitotta a penzt lätva milyen ällapotban vagyok. Majd kifizettük, menjen csak a penzevel, csak menjen mär el. Amugy nem tägitott, meg messziröl is üvöltözött h menjünk vele vissza le, a parkolobol sem indult el csak kb 30 perc utän mikor mi is elkezdtünk lesetälni. Szörnyü nap volt, egyreszt mert utänna en nem tudtam hovatenni magam a türelmetlensegemert, masreszröl, egyszerüen a 20. nemet sem erti meg, akkor megis, hogy magyaräzzam el nem akarok valamit. Legközelebb jobban fogunk erre figyelni. A csaladot sajnalom, de elmeletileg a fazon mindenkitöl azt erdeklödte, ellätnak e minket egy teära, majd utänna beadva h regi baratok, be vagy hivva, es vmilyen uton modon a vege a penz lesz. Meg neked egy jo adag lelkiismeret furdaläs, mikor lätod, hogy elnek es mondjuk nem adsz, vagy nem tudsz annyit. A delutän mär jol telt, szep leseta a hegyröl, kellemes hangulat, es mintha minden utänna azert jönne, hogy aläirja ne feszengjek mert jol tettem amit tettem.

Ket fuvarunk is volt hazafele, szinte ingyen barätsägbol, jofejsegböl, vagy mert addig megismerni akartak. Egy kisebb fiucsapat meg a falunäl a  viztärozonäl, hol megälltunk meg gyönyörködni a birkäkban, a toba, a hegyben. Az egyik srac orvosnak tnul, innen valosi, es kerdes nelkül jön a valäsz, ne bizzunk meg itt a legtöbb emberben, mert csak a penzt akarjäk. Igyekezzünk kiszürni a tenyleg joszandekuakat. Meg este a piacon szolt hozzänk egy idösebb fazon, ,,elöször mindig alkudj,, meg a par centes kilos banännäl is. Nekem biztos, jo tanito lesz india elfogadäs, türelem teren. Kise besokall itt az ember, a varos nyüzsög, most van, hogy egy hetig csak a hajon vagyunk mert orankent iszonyat vihar jön es ömlik az esö. Amikor meg vegre egy-egy szep nap, akkor jön egy ilyen tapasztalat. Legközelebb erösebb nemet tudok mondani, es remelhetöleg igy hamarabb eljutok india szep reszenek a meglätäsähoz is.

A mäsik vendegsegünk a lassan egy hete tarto esös idöszak alatt volt. Az egyik itt dolgozo hivott meg a csalädjäba ebedre. En ennel nem ereztem hatso szandekot, mert bennit nagyon kedveli, meg lassan egy honapja itt vagyunk es mär többször mondta egyszer ugy is vendegül lät minket. A väros mäsik feleben elnek, kis häzban, ami egy lemez ajto es bejärat, faletra, itt cipöt le kell venni. Jobbra rögtön kijutsz egy kis szabadteri reszre, egy textil a függöny. A mäsik iränyba a nappali, egy tv-vel pär giccs viräggal es oraval. Naptar a falon meg egy hatalmas ora, es Korän reszlet. Ket plüss papucs fesü es aprosägtarto gyanänt. Többet nem lättam. A puszta öntött beton van letakarva egy vizhatlan foliäval es arra egy vekony szönyeg igy minden rücsköt erezhetsz. A konyhäba nem lättunk be, a wc a kis szabad területen, bädogszoba, lukkal, bojlerrel es mosäshoz hasznälatos kellekekel.

Az ebedet a länya (14 eves) szervirozta, elöször leterit egy kis textildarabot, majd femtälban viz erkezik, kezmosäshoz. Mi kaptunk az etelhez kanalat villät, de kiprobältuk a kezzel evest, ami az olajos szosz miatt 2-3 napig meg koromnel sargas volt. A kaja rizs, husos szoszos dolgokkal. Ez az egyhusos kaja volt es kb miattam nem erösen keszitve, plusz saläta. Itt a saläta mindig egyet jelent, mär több helyen is ettünk es az egyszerü saläta a hagyma-paradicsom-uborka-citrom meghintve erössel. A kaja finom volt, ezutän ujra kezmoso viz es törölközö. Majd teritek csere, tea es keksz. Kedvesek voltak, van egy länya, meg van egy 17 eves fia aki neha neha benezett. A feleseget alig lättuk, a konyhaban volt, vagy az ajtobol nezett neha ki rank meg a bollywoody filmre a tvben. Aztän aki meghivott magähoz (en nem is tudom a rendes nevet mert itt a hajon csak mindeki ,,mama,,-nak hivja), szoval ,,mama,, elkezdte ecsetelni, hogy a tavalyi arviz vitte el a hazat es hogy lassan halad az ujraepitesevel, meg baj lesz ha jön a tel, a padlo hideg alväshoz. Az elözö telük is rossz volt. Es csak egy folia a teto, plusz az ablakok keretei ott ällnak kint, de nincs penz üvegre. Meg,hogy volt itt valamikor egy tehetösebb europabol, aki igerte majd küld penzt a hazhoz, azota se semmi. Itt egy kicsit ereztük a fanyar oldalat, talän azert mutatja, hogy igy el, hatha egyszer valaki olyat visz el akinek van is annyi, hogy segitsen. Mi az epitesben tudnänk segiteni, de persze jött a kifogäs, az alapanyag stb. Ezzel meg nem tudunk mit kezdeni. Amugy jo hangulatu ebed volt, sziesztäval.

Majd mär esöben hazaindultunk riksäval, azota a hajon tengödünk mert sokszor viharos szel is tärsul. Szinte azonnal elromlik az idö. Süt a nap egy keveset, elfordulsz egy pillanatra es mar be is borul es ömlik az esö.